خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/23 - 11:08
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نادری:

گروسی در پازل آمریکا اقدام می کند

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای سیاست خارجی آمریکا در برابر اقدامات ایران اظهارنظر می کند و می خواهند با تحت فشار قراردادن تهران، سایر مولفه های قدرت را از ما بگیرند.

احمد نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره بازگشت به برجام و فعالیت هسته ای ایران گفت: اظهارات گروسی در پازل کلی سیاست آمریکا و اروپا قرار می گیرد، اروپا زایده سیاست خارجی آمریکا است، اروپا را مستقل نمی دانیم چرا که هیچ زمانی مستقل عمل نکرد و به این وابستگی اصرار دارد، این در حالی است که مناسبات قدرت در دنیا در حال تغییر است اما اروپایی ها نمی خواهند سهم خود را از این مناسبات بردارند بلکه می خواهند حاشیه آمریکا باقی بمانند.



وی با بیان اینکه اظهارات گروسی را باید در پازل سیاست آمریکا و فشار دموکرات ها بر جمهوری اسلامی ایران دید، ادامه داد: گروسی مستقل نبود بلکه کارگزار سیاست آمریکا است و سیاست آنها چه در زمان ترامپ و بایدن این است که با فشار به ایران موضوعات دیگری  را در مذاکرات بگنجانند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: آنها در بحث مذاکرات برجام توانستند برنامه هسته ای ایران را مختل کنند، متاسفانه با انفعالی که از دولت روحانی شاهد بودیم، دیدیم که در واقع برنامه هسته ای و غنی سازی 20 درصدی را به ثمن بخس واگذار ، تاسیسات را تعطیل کردند و سانتریفوژها را بریدند، بتن ریختند و در فردو را تخته کردند، در واقع فعالیت هسته ای که از جمله مولفه های قدرت بود را از دست ایران درآوردند



این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران مولفه های دیگری در عرصه سیاست خارجی و قدرت دارد که غربی ها نتوانستند با برجام آنها را مهار کنند، اظهار داشت: نفوذ منطقه ای ایران و برنامه موشکی ایران از جمله مولفه هایی است که می خواهند در مذاکره بیاورند، بارها گفته اند ایران باید به مرزهای خود برگردند و موشک با برد بالای 300 کیلومتر نداشته باشد این در حالی است که ما مرزی برای برد موشک ها نداریم.



نادری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه غربی ها می خواهند مولفه های باقی مانده قدرت ایران را در شمول گفتگوی جامع تر قرار دهند تاکید کرد: برای همین است که اروپایی ها، بایدن و گروسی مدام آن را تکرار می کنند اما ایران هرگز چنین مذاکره ای را نمی پذیرد.



سخنگوی فراکسیون گام دوم انقلاب در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: برجام مرده است روحانی و ظریف بالای قبری گریه می کنند که جنازه ندارد،  اصرار دولت بر اینکه اگر همه طرف ها از برجام خارج شوند ما می مانیم رفتاری انفعالی، بدون عزت و مصلحت ایرن است دولت باید قاطعیت و عزت بیشتری برخورد کند.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز ابراز امیدواری کرد که این نهاد بتواند با کنترل برنامه هسته‌ای ایران، مانع از تشدید مناقشات در خاورمیانه شود و ادامه داد: این طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 315954
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار